اخذ کارت بازرگانی

اگر قصد برقراری روابط تجاری با سایر کشورها یا واردات و صادرات کالا را داشته باشید، نیاز به اخذ کارت بازرگانی دارید. با دریافت کارت بازرگانی می توانید اقدام به ثبت برند لاتین کرده و فعالیت های بازرگانی مانند واردات و صادرات کالا یا ترخیص کالا را انجام دهید.

 قرایند اخذ کارت بازرگانی تا حدودی پیچیده و زمانبر این، اگر می خواهید این مراحل را ساده تر و سریعتر طی کنید می توانید از تجربه و تخصص کارشناسان ما کمک بگیرید.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی در واقع نوعی مجوز است که به مالک آن حق واردات و صادرات کالا و اظهار و ترخیص کالا را می دهد. افراد حقیقی و حقوقی می توانند با طی کردن مراحل لازم، کارت بازرگانی را از سازمان صمت و اتاق بازرگانی دریافت کنند.

در حال حاضر بازگانانی که می خواهند اقدام به اخذ کارت بازرگانی کنند نیازی به مراجعه حضوری به این دو سازمان ندارند و می توان با ثبت نام در سامانه جامع تجارت و بارگذاری مدارک مورد نیاز، درخواست خود را ثبت کرده و به صورت اینترنتی کارت بازرگانی دریافت کنند.

مراحل اخذ کارت بازرگانی

همانطور که اشاره کردیم، مراحل دریافت کارت بازرگانی به صورت اینترنتی طی می شود که در ادامه به طور کامل ان را مرور می کنیم:

ثبت نام در سامانه و تکمیل فرم درخواست

با دیجیتالی شدن فرایند اداری اخذ کارت بازرگانی، در اولین مرحله باید به سامانه جامع تجارت وارد شوید و درخواست تان را به صورت اینترنتی ثبت کنید.پس از ورود به سامانه از شما خواسته می شود که مدارک خود را بارگذاری کنید و فرم درخواست را تکمیل نمایید. حتما باید فرم گواهی امضا که به فرم دال معروف است را نیز پر کنید و به سازمان ارائه دهید. اگر مدارک شما تکمیل باشد، تاییدیه آن را به صورت یک پیامک دریافت خواهید کرد.

طبق آیین نامه جدید، تغییراتی در فرایند درخواست کارت بازرگانی ایجاد شده که اگر از آنها مطلع نیستید بهتر است پیش از شروع فرایند ثبت نام حتما با کارشناسان ما مشورت کنید.

01

شرکت در کلاس های آموزشی

پس از دریافت پیامک تاییدیه باید وارد سامانه شوید و کلاس های اتاق بازرگانی را به صورت آنلاین رزرو کنید. پس از شرکت در کلاس ها و گذراندن دوره مربوطه آماده اخذ کارت بازرگانی خواهید بود.

02

تایید هویت حضوری در اتاق بازرگانی

در این مرحله باید به صورت حضوری به اتاق بازرگانی مراجعه کنید تا تایید هویت حضوری شما انجام شود.

03

دریافت کارت بازرگانی

پس از اینکه تمام مراحل را طی کردید، کارت بازرگانی شما طی ۵ تا ۷ روز کاری به آدرسی که در سامانه ثبت کرده بودید توسط پست ارسال می شود. شما حتما باید خودتان در محل حضور داشته باشید و کارت را ریافت کنید. در غیراینصورت، کارت بازرگانی به اداره بازرگانی عودت داده می شود و شما باید تمام مراحل را از ابتدا طی کنید.

04

مدت اعتبار کارت بازرگانی

اعتبار کارت بازرگانی پس از اولین صدور، یک سال است اما در صورت تمدید، برای بار دوم سه ساله صادر می شود. اگر مجددا درخواست تمدید کارت بازرگانی را ثبت کنید، دفعات بعدی کارت با اعتبار پنج ساله برای شما صادر می شود. البته در صورتیکه جزو شرکت های تولیدی و صادراتی باشید که تمام فعالیت های بازرگانی را خودتان انجام می دهید، می توانید از همان ابتدا در خواست کارت بازرگانی ۵ ساله بدهید.

 

برای اطمینان از تکمیل فرایند درخواست و اخذ کارت بازرگانی در کوتاهترین زمان ممکن با کارشناسان ما در تماس باشید.