ثبت تغییرات شرکت

اگر بعد از ثبت شرکت، موسسین (سهامداران) تصمیم بگیرند که تغییراتی در شرکت ایجاد کنند باید این تغییرات، به صورت رسمی و قانونی توسط اداره ثبت بررسی و تایید شده و در روزنامه رسمی کشور نیز منتشر شود.

طی فرایند ثبت تغییرات شرکت، شما نیاز به تنظیم صورت‌جلسه و حضور یک کارشناس یا مشاور حقوقی دارید. اگر به دنبال مشاورین مجرب و متخصص هستید که بتوانند مراحل ثبت تغییرات شرکت را تسریع کنند، می توانید از خدمات کارشناسان مجموعه ما استفاده کنید.

چه زمانی نیاز به ثبت تغییرات شرکت دارید؟

ثبت تغییرات شرکت معمولا به علت رشد و توسعه آن، مدتی پس از شروع کار مورد نیاز است. گاهی اوقات، به علت تغییر در نوع فعالیت، اصلاح نام شرکت، معرفی اعضای هیئت مدیره جدید یا تغییر آدرس شرکت نیاز است که ثبت تغییرات به صورت رسمی انجام گیرد. اما یکی دیگر از دلایلی که ممکن است اعضای شرکت را مجبور کند که تغییرات شرکت را ثبت کنند، انحلال شرکت است.

در ادامه با برخی از رایج ترین دلایل ثبت تغییرات شرکت و نحوه انجام آن آشنا می شوید.

تغییر نام شرکت

تغییر نام شرکت‌ یکی از مهمترین دلایل ثبت تغییرات شرکت است که برای انجام آن، ابتدا باید یک جلسه با حضور اعضا هیئت مدیره تشکیل شود. براساس تصمیماتی که در جلسه گرفته می شود، صورت‌جلسه‌ای تهیه شده و به امضای اعضای جلسه می رسد. در این صورتجلسه باید نام جدید شرکت همراه با یکی از عناوین تضامنی، نسبی یا مسئولیت محدود نوشته شده باشد. در نهایت، این صورتجلسه همراه با سایر مدارک مورد نیاز به اداره ثبت شرکت ها ارائه می شود تا ثبت تغییرات نام شرکت انجام شود.

01
تغییر زمینه فعالیت شرکت

زمانیکه شرکت خود را برای اولین بار ثبت می کنید ممکن است حوزه فعالیت کسب و کارتان بسیار محدود باشد. اما در صورتیکه با گذشت شما، زمینه فعالیت های شما گسترش یابد، می توانید حوزه های جدید را به اساسنامه شرکت اضافه کرده و تغییرات آن را ثبت کنید.

02
تغییر محل شرکت

اگر در جلسه مجمع عمومی، تغییر آدرس شرکت تایید شود و مطابق قانون، هیئت مدیره شرکت‌های سهامی خاص و مسئولیت محدود نیز این تغییر محل را تایید کنند، باید این تغییر پس از ثبت در صورتجلسه در سامانه ثبت شرکت ها نیز تغییر پیدا کرده و ثبت شود.

03
تغییر سرمایه و سهام شرکت

یکی یگر از تغییراتی که نیاز به تشکیل جلسه هیئت مدیره و ثبت تغییرات شرکت دارد، افزایش سهام و سرمایه شرکت است. برای ثبت این تغییرات، ابتدا هیئت مدیره گزارش مالی سالیانه را درخواست کرده و از بازرسان می خواهند تا بررسی های لازم را انجام دهند. اگر بر اساس گزارش بازرسان، دلایل منطقی برای افزایش سرمایه و سهام شرکت وجود داشته باشد، این تغییرات برای شرکت ثبت می شود. روند افزایش سرمایه و سهام برای هر دو نوع شرکت سهامی عام و سهامی خاص از طریق درج آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار است. اما جزئیات آن با هم متفاوت است. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

04

روش های تنظیم ثبت تغییرات شرکت

طبق قانون، برای ثبت تغییرات شرکت، ابتدا باید صورتجلسه ای تنظیم شود که توسط اعضای هیئت مدیره امضا شده باشد. برای تهیه این صورتجلسه، رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس و سهامداران باید در یک مجمع حضور داشته باشند. با توجه به زمان برگزاری جلسه و سهامدارانی که در جلسه شرکت می کنند، این مجمع متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی، دو نوع مجمع اصلی برای تصمیم گیری درباره ثبت تغییرات شرکت تشکیل می شود:

Hands Writing Business Documents Desk Concept

01

تهیه صورتجلسه تغییرات از طریق تشکیل مجمع عمومی عادی

مجمع عمومی عادی، جلسه ای است که طبق اساسنامه شرکت، سالی یک بار تشکیل می‌شود و چون حضور سهامداران در آن الزامی است باید زمان برگزاری آن در اساس‌نامه ذکر شده باشد. در این جلسه، تصمیمات کلی درباره شرکت توسط مدیران گرفته می شود و نحوه انجام فعالیت ها به اطلاع شرکا می رسد. در این مجمع سهامداران نظر خود را درباره ثبت تغییرات شرکت می دهند و صورتجلسه ای تهیه و امضا می کنند که باید برای فرایند ثبت تغییرات ارائه شود.

arrow-u-turn

تهیه صورتجلسه تغییرات از طریق تشکیل مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی فوق العاده، جلسه ای است که با حضور سهامدارانی که به علت دارا بودن بیش از نیمی از سهام شرکت، دارای حق رأی هستند، تشکیل می شود. اگر نیاز به ثبت تغییرات شرکت در زمینه کاهش و افزایش سرمایه شرکت، اضافه شدن شرکای جدید به شرکت، ایجاد تغییرات در اساسنامه یا انحلال شرکت باشد، از اعضا حاضر در جلسه رای گیری می شود و در صورتیکه دو سوم آنها با ثبت تغییرات موافق باشند، مراحل آن با تهیه یک صورتجلسه آغاز می شود.

02

برای ثبت تغییرات شرکت باید به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه کنید و فرایندی طولانی را طی کنید. اگر می خواهید مراحل ثبت تغییرات شرکت را با سرعت بیشتری انجام دهید، می توانید روی خدمات کارشناسان زبده ما حساب کنید.