افزایش طبقه و کالای برند

هر کسب و کاری ابتدا فعالیت خود را با چند محصول یا خدمات محدود آغاز می کند و درنتیجه نام برند نیز براساس همان کالاها یا خدمات ثبت می شوند. اما با رشد و توسعه شرکت یا فروشگاه، برندها نیاز به افزایش طبقه و کالای برند پیدا می کنند. با گسترش دامنه طبقات برند، سایر کالاها و محصولات به برند یا لوگوی کسب و کار اضافه شده و فعالیت آنها جنبه قانونی پیدا می کند.

امکان افزایش طبقه و کالای برند برای هر کسب و کاری وجود دارد و می توان به مرور زمان طبقات مختلفی را به برند اضافه کرد.

البته هر برند در هر مرحله فقط می‌تواند ۵ طبقه کالا را که با هم سنخیت دارند، اضافه کند.

International-business-services

طبقه بندی نام و برند چیست؟

طبق قانون تجارت، برند و علائم تجاری در 45 طبقه به دسته بندی های زیر تقسیم شده اند:

  • طبقات 1 تا 34 مربوط به محصولات و کالاها
  • طبقات 35 تا 45 مربوط به خدمات

هر برندی زمانیکه قصد دارد علامت تجاری خود را ثبت کند باید با توجه به نوع محصولات، یا خدمات مختلفی که ارائه می دهد، طبقه بندی برند خود را مشخص کند. از آنجاییکه در مرحله اول فقط امکان اضافه کردن 5 طبقه به نام و علامت تجاری برند وجود دارد، معمولا برندها پس از مدتی اقدام به اضافه کردن چند طبقه دیگر به نشان تجاری خود می کنند تا کارشان را گسترش دهند.

Benefits-of-International-Business

مراحل افزایش طبقه و کالای برند

اگر می خواهید اقدام به افزایش طبقه و کالای برند خود کنید باید مراحل ثبت اضافه کالا و تغییر طبقه برند را به ترتیب زیر انجام دهید:

01

تکمیل اظهارنامه توسط متقاضی

در مرحله اول باید سه نسخه اظهارنامه ثبت برند خریداری کنید و آن را تکمیل کنید. اگر برای تکمیل فرم سوال یا ابهامی دارید می توانید از یک وکیل قانونی کمک بگیرید تا به جای شما این مرحله را انجام دهد. اگر علاوه بر افزایش طبقه و کالای برند، بخواهید علامت تجاری خود را نیز تغییر دهید باید 10 قطعه عکس از علامت برندتان را همراه مدارک تحویل مسئول بررسی اظهارنامه بدهید.

02

تایید اظهارنامه توسط اداره ثبت و مالکیت صنعتی

در مرحله بعد، مسئول اداره، دستور اخذ حق الثبت اظهارنامه را صادر میکند و شما باید به حسابداری مراجعه کنید تا فیش صادر شده را به شعبه بانکی که در سازمان ثبت مستقر است، واریز کنید. پس از اینکه رسید پرداختی را به حسابداری بدهید، اظهارنامه شما در دفاتر ثبت شده و مهر می شود.این اظهارنامه مهر شده را باید به اداره مالکیت صنعتی ببرید تا کارشناس آن را بایگانی کرده و به پرونده شما ضمیمه کند. زمانیکه اظهارنامه در دفتر تعیین طبقات کالا ثبت شد، مهر شده و نسخه ثالث آن به شما برگردانده می شود. اصل پرونده نیز برای کارشناس مربوطه ارسال می شود.

درج آگهی در روزنامه رسمی

در این مرحله، کارشناس پرونده شما را بررسی می کند و اگر سابقه ثبت یا مشابهت با برندهایی که قبلا ثبت شدند وجود نداشت، طی 15 روز یک پیش نویس آگهی برای ثبت برند تهیه می کند و پس از تایید به مسئول اداره می دهد تا امضا شود. این پیش نویس آگهی پس از امضای مسئول برای ماشین نویس ارسال می شود تا پس از تحریر آن، مجددا امضا شده و در دفتر اندیکاتور ثبت شود. در این مرحله، پیش نویس آگهی برای درج در روزنامه رسمی به شما تحویل داده می شود.

03

تایید ثبت افزایش طبقه و کالای برند توسط اداره مالکیت صنعتی

04

شما باید بلافاصله اقدام به درج آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار کنید. سی روز پس از تاریخ درج آگهی، در روزنامه رسمی می توانید با یک نسخه از روزنامه ای که آگهی شما در آن درج شده همراه با یک برگ تقاضای ثبت علامت و اصل گواهی ثبت برند به اداره مالکیت صنعتی مراجعه کنید و تاییده افزایش طبقه و کالای برند خود را بگیرید.

مدارک لازم برای افزایش طبقه و کالای برند

  1. شناسنامه و کارت ملی مالک برند
  2. شناسنامه و کارت ملی تمام اعضا که طبق آخرین تغییرات ثبت شده در روزنامه رسمی حق امضاء دارند
  3.  امضا فرم تعهدنامه در دفترخانه در صورتیکه برند سالها پیش و با سیستم قدیمی ثبت شده باشد
  4.  کپی روزنامه رسمی که آگهی در آن درج شده
  5.  تصویری از نشان تجاری برند
  6.  کپی از گواهی ثبت برند اولیه
  7.  مجوز مربوط به خدمات یا محصولاتی که درخواست افزایش طبقه و کالای برند را براساس آن داده اید

مزایای افزایش طبقه و کالای برند

مهمترین مزیت افزایش طبقه و کالای برند، بیشتر شدن ارزش ریالی برند شما است که موجب می شود اگر بخواهید در آینده اقدام به فروش برند خود کنید، سود مالی بیشتری کسب کنید.

از دیگر مزایای افزودن طبقات و کالاهای بیشتر به برند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

با افزایش طبقه و کالای برند، محصولات بیشتری برای عرضه به مشتریان دارید و می توانید بازاریابی بهتری انجام دهید.

با جذب مشتریان جدید به محصولات یا خدماتی که به تازگی به برندتان اضافه کردید می توانید وضعیت مالی کسب و کارتان را بهبود ببخشید.

با توجه به توسعه کسب و کارتان می توانید در بازارهای مختلفی حضور پیدا کنید و اعتبار برندتان بیشتر می شود. در نتیجه امکان جذب سرمایه گذاران بیشتری را خواهید داشت و می توانید پروژه های بیشتری را به پایان برسانید و کسب درامد خود را افزایش دهید.

مراحل افزایش طبقه و کالای برند، پیچیده و زمانبر است. اگر می خواهید این مراحل را بدون اشتباه طی کنید و سریعتر کسب و کارتان را توسعه دهید از کارشناسان متخصص و باتجربه ما کمک بگیرید.